Săptămâna trecută am aterizat iar pe tărâmul bocancului. Și, ca de fiecare dată, nu a dezamăgit.
Pentru context, am trecut prin Bolzano, Ortisei, Val Gardena și Milano. Locuri frumoase, oameni relaxați, marketing făcut cum trebuie.
Acum, hai să vorbim despre ce am observat la ei, pe partea de comunicare.
Ce fac altfel?
Ce fac mai bine?
Ce ne-ar putea trezi și pe noi din amorțeală?
Ei bine... multe. Dar ca să nu lungim inutil, rămânem la patru (4) chestii esențiale.
1. Marketingul la ei e la înălțime – la propriu și la figurat.
La fiecare colț de munte, pe fiecare panou, pe fiecare afiș, vezi branding făcut cu cap. Mercedes, Volvo, BMW, Maserati – toate prezente într-un mod curat, minimalist, dinamic. La noi? Se face, dar mai timid, cu bugete mai mici și, din păcate, cu mai puțin impact.
Diferența? Emoția. Ei au înțeles că un brand trebuie să te facă să simți ceva. La noi, încă se mai crede că dacă ești cel mai ieftin, ai câștigat. Culmea, fix oamenii care nu investesc în publicitate sunt aceia care, atunci când cumpără, o fac pentru că un brand i-a făcut să se simtă într-un anumit fel. Ironia supremă.
2. Social media nu înseamnă doar un X sau Y care vorbește singur în fața camerei.
Sincer, nu mai suport să văd același tip de content reciclat la nesfârșit. „Salutare, dragilor! Astăzi vreau să vă vorbesc despre...” – serios? Asta e tot ce putem?
Italienii au înțeles că e loc de mai mult. Că un hotel poate avea un cont de Insta care să nu arate ca un PowerPoint prost. Că un brand de haine poate spune o poveste vizuală fără să pună un angajat să își dea cu părerea despre colecția nouă. Că un restaurant poate vinde atmosferă, nu doar mâncare.
Previziune: în doi ani, maxim, „conținutul cu oameni care vorbesc singuri în cameră” moare. Se cer idei. Se cer emoții. Se cere storytelling adevărat. Și, dacă nu ne prindem la timp, vine valul și ne ia.
3. Degeaba ai produs bun, dacă nu știi să-l vinzi.
Marketingul e tot vânzare. Uneori vizuală, alteori prin word of mouth. Dar esența e aceeași: trebuie să vrei să convingi omul.
Într-o piațetă, un bătrânel ne-a vândut două bucăți de cârnat cu 20 de euro. La supermarket costau 15. Dar cine a mai stat să calculeze?
Tipul avea metoda simplă: îți dădea să guști, îți zâmbea, îți spunea povestea. Carnea era de mistreț. Pe mistreț, cică, îl împușcase chiar el. Era adevărat? Nu știu. Contează? Deloc.
La fel e și cu marketingul: dacă vrei să vinzi ceva la 20 de euro, nu-l arunci pe raft și speri că se cumpără singur. Trebuie să spui povestea potrivită, persoanei potrivite, în locul potrivit. Altfel, nu vinzi nimic. Și rămâi doar cu prețul mic și cu pretenția că „oamenii nu înțeleg valoarea”.
4. Dacă nu-ți pasă ce crede clientul, degeaba l-ai atras.
Poți să-ți faci trafic pe site, să-ți umpli restaurantul, să ai hotelul plin. Dacă omul trece pe la tine și nu-l întrebi nimic după, ai pierdut jocul. Simplu.
Cât de greu e să pui niște întrebări de bun-simț?
– Cum ai evalua experiența la noi?
– Cum ți s-a părut WiFi-ul?
– Staff-ul a fost ok?
– Ai mai veni? De ce da, de ce nu?
– Ce ai îmbunătăți?
În Milano, am stat la un hotel care mi-a trimis frumos, automat, câteva e-mailuri prin care chiar încerca să afle părerea mea. Și nu doar că erau bine scrise, dar atât de faine mi s-au părut că le-am dat print screen.
Ca bonus, fără să promită nimic dinainte, mi-au trimis și un 10% discount pentru următoarea vizită, doar pentru că le-am oferit feedback.
How fucking nice, nu?
Acum, serios, în România, de câte ori ai primit un astfel de mesaj?
Hai că-ți spun eu: aproape niciodată. Și am călătorit prin toată țara, din orașe mari până în cele mai mici cătune, pe vremea când făceam turnee cu dansul pentru artiști și diverse proiecte.
Ne mai întrebăm de ce multe businessuri nu trec de 5 ani?
Păi e simplu: NU NE CUNOAȘTEM PUBLICUL.
Și dacă nu-l cunoști, nici nu-l poți păstra. Restul sunt detalii.
Concluzia?
Marketingul bun nu e despre preț. Nu e despre produs. E despre cum îl prezinți. Despre cum faci omul să-l vrea. Despre cum îi vinzi emoția.
Și gata, am zis că scriu puțin și mi-a ieșit mult.
O să mă iertați?
Sau trebuie să mai bag și o reducere? 😜